Publicerad Lämna en kommentar

Betala dina synder med HIIT

Högintensiv intervallträning, HIIT, har redan varit trendigt ett tag nu, så det är inte det att jag försöker leka först med det senaste, när jag skriver denna post.

Men just idag kan det vara värt att påminna om att HIIT är ett av de absolut smartaste alternativen, för dig som snabbt och enkelt vill betala för dina påsksynder.

Istället för att till exempel ge dig ut på en power walk eller löprunda i jämnt tempo, springer du så fort du kan i omkring tjugo till trettio sekunder, för att sedan vila aktivt under kanske en minut, innan det är dags för nästa intervall.

Jämfört med traditionell lågintensiv konditionsträning, är HIIT oerhört tidseffektivt. Faktiskt kan det räcka med en kvart om dagen för att få tydliga resultat, så länge du verkligen går all in under intervallerna.

Och en kvart har du tid med även denna påskdag.

Dessutom får du själv välja aktivitet, mellan löpning, cykling, hopprep, simning, rodd, styrketräning eller vad du vill, och kan satsa på något du tycker är så roligt att det knappt känns som träning, fast du egentligen tränar jävligt hårt.

Så du har inga ursäkter kvar nu.

Kolla lite förslag på pass här, om du behöver, och sedan är det bara all in som gäller.

Ha kul, och stay healthy!

/Michael Mårtensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *